tag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post1320286540807648619..comments2023-06-27T18:20:35.378+02:00Comments on Renovatio Mundi: Matthias Grünewald och den radikala reformationenRenovatio Mundihttp://www.blogger.com/profile/00263258628555984681noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-82560601300018760532012-04-01T10:37:45.225+02:002012-04-01T10:37:45.225+02:00Jag har också reflekterat över att Johannes döpare...Jag har också reflekterat över att Johannes döparen har samma frisyr som Gustav Vasa. Vasarenässansen var ju till stora delar tyskinfluerad och tydligen gällde detta även frisyrerna.<br /><br />När det gäller en sjukdom som ergotism så vill jag bara tillägga att denna på intet sätt enbart var någon hudåkomma. Sjukdomen angrep även i hög grad muskler, nerver och tarmsystem och ofta drabbades patienten av svåra kramper som kunde få som följd att vissa kroppsdelar helt förtvinade. Troligtvis är det symptom som detta som ligger bakom kristusgestaltens ovanligt krampaktiga uttryck.Renovatio Mundihttps://www.blogger.com/profile/00263258628555984681noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-36503803990064303322012-03-31T11:49:24.285+02:002012-03-31T11:49:24.285+02:00Tack för denna information med intressanta detalje...Tack för denna information med intressanta detaljer!<br />Nu ser jag att Johannes Döparens kläder är slitna och trasiga.Det lade jag inte märke till först.Frisyren får mig att tänka på Gustav Vasa - kanske typisk för den tid då målaren själv levde? På andra bilder som jag har sett av Johannes Döparen har han avbildats med långt hår.Frejanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-1216540626326760172012-03-31T10:48:47.885+02:002012-03-31T10:48:47.885+02:00Mannen med boken är Johannes döparen. Honom känner...Mannen med boken är Johannes döparen. Honom känner du lättast igen på den asketiska klädseln bestående av skinn från vilda djur men även lammet vid profetens sida utgör ett klassiskt attribut. På himmelen bakom Johannes kan du dessutom läsa de för sammanhanget viktiga bibelorden: ”Han skall bli större och jag mindre” (Joh 3:30) som syftar på att det jordiska rike som Johannes verkat under snart var förbi och att Jesus himmelska nu stundade.<br /><br />När det gäller sidopanelerna så föreställer den till vänster S:t Sebastian och den till höger Antonius eremiten. Sebastian känner du igen på alla pilar som genomborrat helgonets kropp. Antonius genom det T-formade egyptiska kors han håller i handen. Anledningen till att konstnären valt att avbilda just S:t Sebastian och Antonius beror på att dessa var helgon som under medeltiden ofta åberopades när man drabbats av svåra hudsjukdomar som böldpest och ergotism. Verket var nämligen ursprungligen placerat i antonitordens kloster i Isenheim där man behandlade just sådana hudåkommor. Därav också verkets morbida fascination inför variga sår och svåra kroppsskador.Renovatio Mundihttps://www.blogger.com/profile/00263258628555984681noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-23491855231761495602012-03-30T18:15:39.637+02:002012-03-30T18:15:39.637+02:00Jag undrar över personerna på målningen som förest...Jag undrar över personerna på målningen som föreställer korsfästelsen; de som står till vänster om korset är väl Johannes med Jungfru Maria och kanske Maria Magdalena? men vem är det som står med en bok i handen till höger nedanför korset? Vänstra panelen ser ut att föreställa en martyr och är det möjligen Petrus på den högra panelen?Frejanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-71635250885736424922012-03-26T12:07:08.418+02:002012-03-26T12:07:08.418+02:00Tack för dessa uppgifter! Är tyvärr inte så insatt...Tack för dessa uppgifter! Är tyvärr inte så insatt i det tidiga ikonmåleriet men jag vet sedan tidigare att det var först under senmedeltiden/renässansen som bildkonstnärerna på allvar började intressera sig för apostlarnas individuella karaktärsdrag. Just Simon Petrus, Johannes och Judas Iskariot brukar dock vara ganska lätta att identifiera i de flesta nattvardsskildringar. Johannes framställs traditionellt som en skägglös yngling som lutar sig mot Jesus bröst medan Judas ofta placeras avskild från de övriga kramande sin penningpung. Grünewalds tolkning är lite ovanlig i den bemärkelse att han undvikit att utmåla Judas som sällskapets självklara mörkergestalt utan enbart valt att markera hans person genom den gula klädesdräkten. Gult var dock en färg som under medeltiden sammankopplades med karaktärsdrag som falskhet, feghet och bakslug aggressivitet.Renovatio Mundihttps://www.blogger.com/profile/00263258628555984681noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-78954027675762606582012-03-25T14:04:09.955+02:002012-03-25T14:04:09.955+02:00I en bok om tidiga ikoner hittade jag en bild på e...I en bok om tidiga ikoner hittade jag en bild på en mosaik från 400-talet där Petrus framställs med vitt hår och skägg.Det står att just Petrus och Paulus är undantag från att ikoner inte skulle vara porträtt utan att dessa två tidigt gick att känna igen.Frejanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-71004639236345001592012-03-20T12:05:15.869+01:002012-03-20T12:05:15.869+01:00Det stämmer, den gråhåriga mannen med skägg förest...Det stämmer, den gråhåriga mannen med skägg föreställer med största sannolikhet Simon Petrus. Förutom detaljerna som du nämner så vittnar även mannens begynnande flint om att detta måste vara Petrus. I vissa nattvardsscener - dock inte denna - brukar man även gestalta honom med en matkniv i handen. Denna lustiga lilla detalj syftar antagligen på ett skeende längre fram i den bibliska texten där Petrus skär av tempeltjänaren Malkos högra öra (Joh 18:10).<br /><br />Du har också rätt i att det länge existerade vissa generella regler rörande hur scener av detta slag borde framställas. Signifikativt för den tyska renässanskonsten var dock att man tidigt kom att bryta med de flesta av dessa oskrivna regler och istället försökte förankra de bibliska scenerna i mer vardagsnära miljöer. Denna tendens hängde säkerligen samman med den radikala reformationen och dess krav på en mer folkligt rotad bildkonst. I Italien och andra mer katolskt präglade länder fortsatte man dock envist att framställa apostlarna likt en samling grekiska barfotafilosofer.Renovatio Mundihttps://www.blogger.com/profile/00263258628555984681noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3010647745159811901.post-72347423407008287772012-03-19T19:19:28.410+01:002012-03-19T19:19:28.410+01:00En sak jag kommer att tänka på är om apostlarna sk...En sak jag kommer att tänka på är om apostlarna skildras på liknande sätt hos olika konstnärer? T ex har jag sett Petrus skildrad som gråhårig med skägg på ikoner.I så fall kanske Petrus är den som på den här bilden sitter på Jesus högra sida?Frejanoreply@blogger.com