Som jag redogjort för tidigare i min blogg uppkom manierismen som stil i en tid präglad
av social oro och ökande religiösa motsättningar. Manierismen har i detta hänseende skiftande
beskrivits som (1) en motreaktion på klassicismens förstelnade former, (2) som
en uttrycksfull och aristokratisk stil skapad i syfte att upphöja konsten för
konstens egen skull, (3) en produkt av tidens andliga kris. För den som
önskar jämföra stilen med någon modernare konsthistorisk epok ligger följaktligen symbolismen och dess dekadenta ”fin de siècle-stämningar” nära till hands
men även mellankrigstidens surrealistiska bildkonst uppvisar flera intressanta likheter
med rörelsens estetik.
Stilens obestridlige förgrundsgestalt var den flamländske målaren Jan de Beer (ca 1475-1528). Det äldsta dokument som nämner konstnärens namn är daterat 1490 varpå han sedan inte omnämns igen förrän 1504 då han enligt uppgift upptogs som mästare i Antwerpens Lukasgille. Därefter tog karriären rejäl fart och redan 1509 tituleras han som gillets ålderman för att 1515 ha avancerat till dess högsta administrativa chef. Intressant nog existerar det emellertid ett dokument från samma tid där konstnären själv önskar avsäga sig jobbet som chef på grund av sitt oregerliga temperament.
Stilens obestridlige förgrundsgestalt var den flamländske målaren Jan de Beer (ca 1475-1528). Det äldsta dokument som nämner konstnärens namn är daterat 1490 varpå han sedan inte omnämns igen förrän 1504 då han enligt uppgift upptogs som mästare i Antwerpens Lukasgille. Därefter tog karriären rejäl fart och redan 1509 tituleras han som gillets ålderman för att 1515 ha avancerat till dess högsta administrativa chef. Intressant nog existerar det emellertid ett dokument från samma tid där konstnären själv önskar avsäga sig jobbet som chef på grund av sitt oregerliga temperament.
Jan de Beers goda rykte varade långt efter hans död vilket
bland annat reflekteras i det faktum att den ansedde italienske statsmannen Francesco Guicciardini i en skrift från 1567 rankade honom som en
av de främsta nederländska målarna genom tiderna. I och med att barocken blev
på högsta mode i början av 1600-talet föll dock hans namn i glömska för att
först återupptäckas 1902 då konsthistorikern Georges Hulin de Loo hittade hans
signatur på en skiss i British Museums samlingar. Därpå
följde ett ihärdigt detektivarbete där Hulin de Loo tillsammans med kollegan
Max J. Friedländer lyckades knyta en rad mer avancerade altartavlor och
andaktsbilder till mästarens namn. Att Jan de Beer återupprättades just vid
denna tid var knappast heller någon slump. Hans överdådiga gotik passade nämligen
mycket väl in i en tid då prerafaeliternas och symbolisternas drömska fantasivärldar
fortfarande kunde locka storpublik till gallerierna.
Som jag redan varit inne på i tidigare bloggtexter om Antwerpen-manierismen vill jag återigen understryka att den
nordeuropeiska formen av manierism föregick den italienska med flera decennier. Rörelsens egentliga rötter finner vi nämligen inom sengotikens arkitektoniska flamboyantstil där Antwerpen-manieristerna bland
annat tog djupt intryck av stilens böljande former, vilka av konsthistorikerna
brukar liknas vid eldsflammor. Manierismens s-formade figurteckning har alltså
inte, som många tycks tro, sin upprinnelse i Michelangelos studier
av Laokoongruppen utan är otvetydigt hämtad från den gotiska arkitekturens
ornament och utsmyckningar.
För en vidare definition av stilen vill jag avslutningsvis åberopa den nederländska konsthistorikern Peter van den Brinks katalogtext till
utställningen ExtravagAnt! A Forgotten Chapter of Antwerp Painting, 1500-1530, där Brink kärnfullt beskriver den manieristiska eran
som ”en tid belägen mellan tradition och nya uttryckssätt, där ålderdomliga
regler omprövades och en svindlande känsla av frihet och nymodighet släpptes
fri, i en stad som hastigt förändrats från att ha varit en provins till att ha
blivit västvärldens ekonomiska och kulturella centrum”. Inkludera i detta all
den sociala oro och de utbredda domedagsstämningar som präglade Europa kring
sekelskiftet 1500 och er förståelse av stilens kulturella förutsättningar nog klarnar betydligt.
För den som är intresserad kan tilläggas att målningen längst upp i inlägget föreställer Marie bebådelse medan bilden därunder är en gestaltning av legenden om den helige Hubertus omvändelse.
SvaraRaderaJag vill även tipsa om att Årsunda kyrka har ett altarskåp där målningarna på flyglarna tillskrivits Jan de Beer. Man behöver således inte åka utomlands för att studera denne betydelsefulle mästare.