I denna bloggtext hade jag tänkt återvända till min tidigare diskussion rörande Adam och Eva och den
förbjudna frukten i Paradiset. Framförallt vill jag anknyta till den diskussion som följde efter min text om Heinrich Aldegrever och
anabaptisterna. Jag diskuterade då huruvida Aldegrever möjligtvis
kan ha använt sig av den gamla legenden om alrunan i sin skildring av
Syndafallet och har nu funnit ytterligare belägg för min tes. Bilden jag talar
om är signerad den tyske renässansmästaren Jacob Binck och skildrar Eva i en
grotta vars tak genomborras av en rotväxt, vilken åtminstone jag i
min livliga fantasi vill likna vid en hybrid mellan ett fikonträd och en alruna.
Som alla trogna bibelläsare vet nämner Bibeln aldrig
vilken frukt det var som bringade mänskligheten på fall. I Första Mosebok står det
egentligen bara att det var en frukt vilken som helst och något äpple nämns överhuvudtaget inte. I Nordeuropa ansågs det emellertid länge självklart att frukten måste ha varit ett äpple medan man på sydligare
breddgrader gärna pekat ut fikonet som boven i dramat. Andra populära förslag
var bananen, citronen, päronet och tomaten.
Den äldsta och mest genuina föreställningen av
dem alla är dock otvetydigt den som hävdar att det rörde sig om en klase vindruvor. Enligt Dödahavsrullarna och flera
andra antika källor firade nämligen antikens judar en högtid kallad
vinskördefesten där en mystisk vinstock härstammande från Edens lustgård
spelade en viktig roll. Denna vinstock ansågs ursprungligen ha varit skadlig
för människosläktet men efter att omplanterats av Noa efter Syndafloden troddes
den ha förlorat det mesta av sin skadliga verkan och förväntades vid historiens
slut komma alla till del i en evighetens skördefest. Motivet är konsthistoriskt sett ovanligt men kanske är det just denna
vinindränkta idétradition som Hieronymus Bosch
anspelar på i sin spektakulära triptyk Lustarnas trädgård där han låter vindruvor, flödande nektar och allehanda fantasifrukter fröjda
Paradisets invånare i världen hinsides.
Den äldsta bevarade skrift som ger en klar och tydlig beskrivning av frukten som växte på Kunskapens träd återfinns i den judisk-messianska skriftsamlingen Första Henoksboken. I denna digra samlingsvolym med apokalyptiska myter och profetior återfinns en skrift som bär titeln Väktarboken (ca 300 f.kr.), vilken har följande att säga om frukten som förledde mänskligheten:
Traditionen att identifiera alrunan med den förbjudna frukten är mer sällsynt men går faktiskt med lite god vilja att spåra tillbaka till bibliska källor. I Första Mosebok, kapitel 30, och Höga visan, kapitel 7, förekommer det nämligen en mystisk och potensgivande frukt kallad dudaim - ungefär ”kärleksäpplen” - vilken av forskarna antas anspela på alrunans frukt. Längre fram i historien tilldelades frukten även kainitiskt klingande namn som "Satans äpple" och ”mandråpare”, vilket givetvis utgör anspelningar på Syndafallet och det första brodermordet. Enligt den judisk-romerske historikern Flavius Josephus var roten vidare känd under namnet ”baaras” vilket har antagits utgöra en sammandragning av arameiskans yavruha di-m´ara, det vill säga ”mandragoran i grottan”, överförd till grekiska.
Och jag kom till Rättfärdighetens trädgård och såg många olika träd, höga, välluktande, vackra och härliga, och även Vishetens träd, av vilken den som åt vann stor vishet, stod där. Detta träd liknade carobträdet, och dess frukter var mycket goda och såg ut som vindruvor, och dess doft spridde sig vida omkring. Och jag sade: Hur skönt är inte detta träd och hur härligt och ljuvligt är inte dess utseende! Den helige ängeln Rafael, som var med mig, svarade och sade: Detta är Kunskapens träd, av vilken din stamfader och din stammoder åt, varpå de vann vishetens kunskap, och deras ögon öppnades, och de såg att de var nakna och de fördrevs ur trädgården.
Traditionen att identifiera alrunan med den förbjudna frukten är mer sällsynt men går faktiskt med lite god vilja att spåra tillbaka till bibliska källor. I Första Mosebok, kapitel 30, och Höga visan, kapitel 7, förekommer det nämligen en mystisk och potensgivande frukt kallad dudaim - ungefär ”kärleksäpplen” - vilken av forskarna antas anspela på alrunans frukt. Längre fram i historien tilldelades frukten även kainitiskt klingande namn som "Satans äpple" och ”mandråpare”, vilket givetvis utgör anspelningar på Syndafallet och det första brodermordet. Enligt den judisk-romerske historikern Flavius Josephus var roten vidare känd under namnet ”baaras” vilket har antagits utgöra en sammandragning av arameiskans yavruha di-m´ara, det vill säga ”mandragoran i grottan”, överförd till grekiska.
Tilläggas bör också att alkemisterna traditionellt
sammanband alrunan med den heliga människoplantan homunculus (ungefär ”liten människa”)
vilken en gång skulle ha planterats i Edens lustgård av Gud fader själv. Enligt
legenden utgjorde alrunan Guds första försök att skapa sig en intelligent
varelse som kunde bruka och vårda Paradisets trädgårdar åt honom. Han ångrade sig dock
men än idag lär alrunan trivas allra bäst vid Paradisets portar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar