onsdag 19 januari 2011

Antikrist


Med hjälp av British Museums sökmotor hittade jag nyligen detta mycket sällsamma träsnitt föreställande Antikrist och hans världsliga herravälde. Enligt museets hemsida är trycket hämtat från Sebastian Münsters verk Cosmographia universalis och tros utgöra en polemisk nidbild riktad mot katolska kyrkan där påven propagandistiskt framställs som en blodtörstig rovfågel med hängande tunga. Bildens ursprung är okänt men själva tryckningen tros vara utförd i Basel av Hienrich Petri och har daterats till omkring 1544-1552.

Vad som är unikt med denna bild är inte minst det faktum att upphovsmannen originellt nog valt att framställa Antikrist som till hälften människa, till hälften fågel. Traditionellt brukar annars Antikrist utmålas som antingen en kristuslik yngling vilken parodierar Jesus jordiska verksamhet eller som ett monster med mer drakliknande ansiktsdrag. Det existerar även flera skildringar där han framställs som en hårig vildman. Kombinationen människa och fågel utgör dock en riktig raritet.


Det enda riktigt närbesläktade exempel som jag spontant kan erinrar mig är fågelmonstret i Hieronymus Boschs berömda altarskåp Lustarnas trädgård. Har själv en gång framlagt teorin att denna gestalt möjligen skulle kunna utgöra en högst egenartad framställning av antikristlegenden. Centralt för min argumentation var då en gåtfull passage i den så kallade Abrahamsapokalypsen där den demoniska antikristprototypen Azazel beskrivs som en oren fågel vilken vid tidens slut omvandlas till en ondsint människoslukande drake. Var på den tiden inte helt säker på min sak men tack vare motivet ovan har jag ju onekligen kommit över bildbevis som stärker min tes.

UPPDATERING: En liknande framställning återkommer även i det medeltida eskatologiska verket Vaticinia de Summis Pontificibus. Detta manuskript utkom första gången 1304 men återutgavs sedermera i en rad nya och modifierade utgåvor ända fram till renässansen. I några av dessa verk utmålades påve Urban VI (1318-1389) som en antikristgestalt med fjädrar och åsneöron. Ett exempel på detta hittar ni här.

5 kommentarer:

  1. Kul att du hittat en till bild som stärker din tes!
    Hur vet man förresten att monstret i träsnittet föreställer antikrist?

    SvaraRadera
  2. Förlitar mig i detta fall helt på British museums uppgifter. Känner dock till flera med bilden samtida exempel där Antikrist framställs på ett liknande sätt, men då utan fjäderskrud. Likartade föreställningar återfinns bland annat i det under renässansen mycket populära eskatologiska verket Vaticinia de Summis Pontificibus (1304), samt som redan nämnts i samband med reformationens antikatolska polemik. Måste dock noggrant poängtera att framställningen av Antikrist som tronande påve ingalunda var unik för reformationens framställningskonst utan faktiskt förekom redan inom medeltida mystik. Tydligast var denna tendens bland mystiker som verkade i Joakim av Floris efterföljd.

    SvaraRadera
  3. En annan detalj som tyder på att gestalten skulle kunna föreställa Antikrist är de absurt långa kloliknande naglarna. I en rad fornkristna skrifter, såsom Esras grekiska apokalyps och Johannes Teologens uppenbarelse, berättas det nämligen om hur Antikrist förväntades ha ”fingrar som skäror”. Misstänker att dessa utläggningar skulle kunna ha något med bilden att göra.

    SvaraRadera
  4. Ja långa kloliknande naglar har han då minsann, människofågeln på bilden! Nu förstår jag varför jag aldrig tyckt det är snyggt med långa naglar... Tänk alla som skaffar sig lösnaglar... kanske ska berätta detta (som lite kuriosa) nästa gång jag pratar med nån med långa naglar... :)
    Jag hoppas förresten du inte tror att jag ifrågasatte att bilden föreställer antikrist, för det var inte alls meningen. Jag var bara lite nyfiken på hur man faktiskt "vet" det. Antikrist är då inte det första jag kommer att tänka på när jag ser bilden. Men å andra sidan har jag då heller ingen aning om hur han borde se ut, mer än att jag tänker mig att han ser ond ut!

    SvaraRadera
  5. Nej då, din fråga var högst befogad. Tyckte bara att uppgifterna om Antikrists kroppsliga attribut var värda att nämna i sammanhanget. Bilden domineras ju trots allt av gestaltens milt uttryckt ovårdade naglar.

    Har heller ingen direkt uppfattning om hur Antikrist borde se ut. Den jordiska tronen och de delvis mänskliga dragen är dock viktiga ledtrådar i sammanhanget. Men det existerar som sagt också flera avbildningar där han uppvisar mer monstruösa drag.

    Jag delar förövrigt helt din aversion gentemot långa naglar...

    SvaraRadera