måndag 7 februari 2011

Antoine Caron


Antoine Caron (1521-1599) var en av få franskfödda representanterna för den så kallade fontainebleauskolan. Han startade sin konstnärliga verksamhet i födelsestaden Beauvais där han bland annat utförde flera religiösa motiv samt utformade skisser till stadens produktion av målade glasfönster. Caron anlitades även tidigt av Henrik II och utförde en rad avancerade beställningsjobb åt dennes hov.

Under sin lärotid i Fontainebleau kom Caron i kontakt med framstående italienska manierister som Niccolò dell´Abbate och Francesco Primaticcio. Ur denna inspirerande miljö utvecklade han sedermera en mycket egen och excentrisk form av manierism. Typisk för hans stil var det drömlikt utdragna perspektivet samt de ofta balettliknande bildkompositionerna. Motiven var mycket uppskattade av sin samtid och kännetecknades av storslagna stadsvyer fyllda med allehanda arkitektoniska fantasiskapelser och omkringdrivande människogestalter. Trots att Caron överlag var mycket hyllad av sin samtid fick han relativt få efterföljare. Spår av målarens dystra bildvärld går dock att skönja hos fransk-italienska barockmästare som François de Nomé och Didier Barra.

År 1561 blev Caron hovmålare åt Henrik II:s gemål Katarina av Medici. Åt henne utförde han flera arbeten som användes vid bröllop, festivaler, parader och andra högtidsstunder. Verken från denna tid präglades emellertid inte enbart av hovlivets extravaganser utan kom paradoxalt nog samtidigt att gradvis bli allt mörkare i sin karaktär. Denna tendens hängde säkerligen samman med de dystra samhällsstämningar som frodades i skuggan av det stora franska religionskriget som 1562-1599 utkämpades mellan katoliker och hugenotter. Caron var själv övertygad katolik och höll sig härmed hela tiden lojal med kungamakten och dess allierade. Hans målning föreställande Triumvirernas massaker (1566) anses allmänt bottna i denna blodiga konflikt.


Caron var även en framstående gravör och tecknare. Bland annat utförde han originalskisserna till det inflytelserika praktverket Les images ou tableaux de platte-peinture de Philostrate, utgiven av den av sin tid uppburne arkeologen och konstkritikern Blaise de Vignère. Syftet med denna mycket rikt illustrerade bok var att försöka återskapa romarrikets målarkonst genom att noggrant studera den grekiske skriftställaren Filostratos beskrivningar av antikens gamla konstskatt. Verket utgavs postumt i Paris 1614-1615 och blev genast en stor succé som bland annat hyllades av 1600-talsmålaren Nicolas Poussin.

Bilderna ovan är dock inte hämtade från detta hyllade praktverk utan har samtliga sin upprinnelse i de överdådiga festligheter som konstnären var med om att iscensätta på uppdrag av Katarina av Medici. I bild 1 illustreras någon form av arkaiserande vinterfestival med motiv hämtade från romersk mytologi. Värt att notera i denna bildframställning är hur den krigiske guden Janus utmålas som en gammal och trött man vilken med dystert sinnelag vankar mot sitt tempel på andra sidan floden. De rituellt vidöppna tempelportarna signalerar i enlighet med gammal romersk sed att det råder krigstillstånd i riket. Ikonografin i bild 2 är något mer gåtfull i sin karaktär men tycks även den bottna i samma slags arkaiska föreställningsvärld.

Fler målningar av samma slag hittar ni här.

2 kommentarer:

  1. De här målningarna har jag aldrig sett förr, och inte har jag hört talas om målaren heller! Verkligen jättefint! Jag får associationer till cirkus (elefanten antar jag), tivoli och folkparker..?! Och sagor kanske också...

    SvaraRadera
  2. Det kan säkert stämma. Cirkusen och liknande aktiviteter har ju trots allt sina rötter i antikens Rom. Fick själv liknande associationer när jag först kom i kontakt med Carons bildvärld.

    När det gäller den så kallade elefantkarusellen så misstänker jag att denna anspelar på den kartagiske fältherren Hannibal och hans berömda stridselefanter. Normalt sett brukar elefanter i sådana här sammanhang symbolisera någon form av krigisk triumf. Syftar bilden på Hannibal torde dock elefanten snarare representera en mycket mäktig fiende som måste nerkämpas. Tyvärr existerar det inga bevarade dokument från Carons tid som nämner motivet i fråga.

    SvaraRadera