Efter att jag i en tidigare bloggtext behandlat Wolf Huber och
uppkomsten av den så kallade Donauskolan har turen nu kommit fram till
rörelsens stora förgrundsgestalt Albrecht Altdorfer (ca 1480-1538). Som jag då nämnde utgjorde Donauskolan egentligen ingen skola i
traditionell mening utan var snarare ett konstruerat samlingsbegrepp vilket ringar in en gemensam stil som delades av en rad målare verksamma i
trakten kring Donau vid 1500-talets början. Donaustilen grundlades
ursprungligen av Lucas Cranach den äldre men det var egentligen först genom
Albrecht Altdorfer som stilen hittade sin slutgiltiga form och utmynnade i ett
fullbordat landskapsmåleri.
Berättelsen om Albrecht Altdorfers är lite av en framgångssaga. Efter att som barn sett faderns målarverkstad
i Regensburg försättas i konkurs blev han redan från unga år tvungen att bygga
upp sin verksamhet från grunden. Albrecht förstod tidigt att dra nytta av tidens intresse för det
extraordinära och skapade snart en egen konstnärlig nisch där han inför
tidens sensationslystna mecenater utförde bisarra landskapsteckningar under
transliknande koncentration. Hans stil kännetecknades av små böljande rörelser med kritan vilka i vissa bilder slog över i våldsamma och flammande manér erinrande om sengotikens flamboyantstil. Särskilt populära blev hans småskaliga landskapsbilder med igenvuxna skogsgläntor och
antika ruiner.
Albrecht Altdorfers naturuppfattning hämtade sin näring ur sengotikens naturalistiska strävanden men hans stil kan även beskrivas som både expressionistisk och romantisk. Redan i sin själfulla målning
Sankt Göran och draken (1510) kan vi bevittna hur den förvildade
naturen upphört att blott representera kaosets makter och istället blivit till en romantisk fond åt den hemvändande riddaren. Tidigare i konsthistorien hade naturen ofta uppfattats som något
skrämmande och okontrollerbart men hos Altdorfer och flera av hans samtida kan
vi plötsligt ana ett mer panteistiskt präglat förhållningssätt där även den
mest otillgängliga vildmark fick något romantiskt över sig.
Ungefär samtidigt som Sankt Göran och draken tillkom utförde
Albrecht en rad gotiska tryck som föreställde tyska riddare i full
stridsmundering vilka gjorde sig redo att strida för Kristus sak i det heliga
landet. Det nyskapande med dessa verk var bland annat konstnärens proto-nationalistiska
syn på den germanska urskogen som en upphöjd och mytisk krigsskådeplats där
hednahövdingen Arminius en gång nerkämpat de romerska legionerna och därmed
säkrat germanernas självständighet. En liknande betydelse återfinns även i
konstnärens motiv med håriga vildmän och tyska landsknektar.
Relaterade blogginlägg hittar ni här, här och här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar