Året som passerade har av såväl politiker, kulturskribenter som journalister beskrivits
som ett ”orosår” samt tillika ”ett riktigt jävla skitår”. Bland annat har det talats om eskalerande
krig, terror, flyktingkatastrofer, högerpopulism och för tidigt bortgångna
popstjärnor. På kulturfronten tycks dock det mesta ha gått i rätt riktning.
Inte minst förefaller det som om det figurativa måleriet återigen flyttat fram
sina positioner samtidigt som den tidigare så ringaktade manierismen av allt
att döma går mot en ny och mycket välförtjänt renässans.
Ytterligare en sak som glatt mig det gångna året är att såväl
Stockholms Nationalmuseum som Skokloster slott bestämt sig för att öppna upp
sina bildarkiv för allmänheten. Detta betyder att jag inte längre riskerar att
stämmas för upphovsrättsbrott varje gång jag analyserar ett verk som ingår i
rikets samlingar.
Vad som emellertid slog mig när jag kollade igenom
bildarkiven mer ingående är i vilken hög grad de mest betydande verken i
samlingarna utgörs av krigsrov från stormaktstiden. Det mest berömda exemplet i
sammanhanget är givetvis Giuseppe Arcimboldos bisarra porträtt av Rudolf II,
känt under namnet Vertumnus (1591), men min personliga favorit är utan tvekan
Roelandt Saverys storslagna vildmarksskildring Tyrolskt bergslandskap med bro
(1609).
Vad som gör denna tavla så intressant är att den utgör ett
riktigt praktexempel på romantikens sublima landskapsmåleri trots att verket skapats åtminstone 150 år innan den romantiska eran inletts. Faktum är att närapå
allt som vi idag sammankopplar med romantiken och dess bildvärld finns
representerad i denna målning. Kolla särskilt in det krökta trädet till höger i
bild, vilket mycket väl skulle kunnat ha hämtats från en målning av Caspar
David Friedrich. Även den hårda och obändiga naturen, den fallfärdiga bron
liksom rovfåglarna som vilt kastas fram och tillbaka i vindbyarna är i högsta
grad romantiska i sitt uttryck.
Ytterligare en detalj där Roelandt Savery föregriper romantikens landskap med nästan två århundraden är hans innovation att använda
sig av en anonym betraktare i bildens förgrund, av konsthistorikerna benämnd
som en så kallad ”rückenfigur”. Denna gestalt, som förekom särskilt flitigt
inom tysk romantik, var tänkt att fungera som ett slags riktmärke genom vilken
betraktaren kunde uppleva landskapet. Hos Roelandt Savery har gestalten ofta
tilldelats en något mer undanskymd roll än under romantiken, men andemeningen är
onekligen ungefär densamma.
Trycket ovan är utfört av den flamländske grafikern
Aegidius Sadeler II, men går av allt att döma tillbaka på en numera förlorad skiss eller teckning, vilken
Roelandt utförde i samband med att han färdigställde sitt tyrolska landskap. I detta verk ser vi ett tydligt exempel på en så kallad rückenfigur, vilken antagligen representerar konstnären själv.
Intressant i sammanhanget är vidare att det redan tjugo år
innan Roelandt inlett sin konstnärliga bana hade börjat cirkulera lärda
resonemang rörande just det sublima i konsten. Så tidigt som 1586 hade exempelvis
den italienske filosofen och nyplatonikern Francesco Patrizi förordat en ny och revolutionerande
estetik vars främsta syfte var att provocera fram våldsamma känslor hos läsaren.
Till stöd för sina teorier använde Patrizi sig av den sedan länge bortglömda
avhandlingen Om det sublima, författad av den under det första århundradet e.Kr. verksamme retorikern Pseudo-Longinos. Det sistnämnda verket skulle med tiden komma att få ett enormt
inflytande på romantikens diktare och konstnärer. Kanske kände även Roelandt till detta
verk och drog liknande slutsatser som sina efterföljare.
Vilket intressant inlägg och vilken djuplodande blogg! Jag ska skriva ett inlägg om "inre och yttre landskap" under våren, då kommer jag att länka till detta inlägg!
SvaraRaderaJag tackar så mycket för dina vänliga ord. Ser redan fram emot att läsa din text…
SvaraRaderaVilken dramatisk målning! Håller med om att texten är väldigt intressant.
SvaraRaderaTackar, tackar! Det värmer alltid när någon uppskattar det man gör.
SvaraRadera