Bland Pieter Bruegels tidiga verk finner vi en rad mycket
säregna tryck på temat de sju dygderna som mästaren lät utföra 1557-59 på
uppdrag åt den i Antwerpen verksamme förläggaren Hieronymus Cock. Under årens
lopp har dessa bilder varit föremål för otaliga tolkningsförsök och här följer
nu mitt eget bidrag till diskussionen. Bilden som jag valt att fokusera på bär
titeln Patientia - vilket ungefär kan översättas som ”tålamodet” - och utgavs första gången
1557.
Exakt hur Bruegels bild skall tolkas är oklart. En viktig
ledtråd finner vi emellertid i den inskrift på latin, längst ner på bladet, där
människan högtidligt uppmanas att möta de olyckor som drabbar henne med
jämnmod. Inskriften är av stort intresse eftersom det bland konsthistorikerna länge
varit en etablerad uppfattning att Bruegel filosofiskt stod stoicismen nära.
Vad som dock talar mot en sådan stoisk tolkning är att den
enda gestalten i bilden som verkligen utstrålar lugn och förtröstan är en
monsterliknande varelse vilken längtansfullt vänder sin blick mot soluppgången.
Redan här kan vi börja ana att trycket är ironiskt menat. Vid en närmare
anblick visar det sig dessutom att soluppgången egentligen inte är någon riktig
soluppgång utan en jättelik eldsvåda, eller kanske en brinnande stad, som reflekteras vid horisonten.
För att förstå vad monstret med den längtansfulla blicken
symboliserar måste vi först ta oss en närmare titt på Hieronymus Bosch och hans
apokalyptiska bildvärld. En liknande gestalt återfinns nämligen i
helvetespannån till Boschs berömda triptyk Lustarnas trädgård (ca 1505) liksom
i en betydligt mindre känd teckning som Bosch tros ha utfört redan på
1470-talet. Motivet i fråga, vilket traditionellt benämns som ”trädmannen”
eller ”trädmänniskan”, tillhör en av Boschs mest gåtfulla figurer och har flera
gånger varit uppe för diskussion i min blogg.
Det finns en rad olika tolkningar rörande vad Boschs trädmänniska
kan tänkas symbolisera. Min personliga tes är alltjämt att han utgör en
allegorisk framställning av brodermördaren Kain. Populära förslag är annars att
han föreställer antingen Antikrist, alrunans rot, ett självporträtt eller den
olycksbringande planeten Saturnus.
Hur det än står till med denna fråga verkar Bruegel själv ha
lutat åt den sistnämnda tolkningen. Vad som talar för detta är bland annat att Bruegel
i sitt postumt utgivna tryck Tidens triumf (1574) tecknat en besläktad gestalt
och där tilldelat honom nästan samtliga av de attribut som normalt sett brukar
tillskrivas guden Saturnus. Nämnas bör också att man under renässansen ofta
förknippade det saturniska temperamentet med egenskaper som långsiktighet,
noggrannhet och just det för vårt sammanhang så centrala tålamodet.
Men Saturnus associerades inte enbart med positiva
egenskaper som flit och tålamod utan även med demoniska karaktärsdrag som
melankoli, galenskap och vidskepelse. I
vissa fornkristna miljöer associerades Saturnus rentav med brodermördare Kain och
dennes syndfulla släkte. I apokalypsen Vita Adae et Evae (ca 100 e.Kr.) beskrivs således Kain
som ”den skimrande”, vilket var en egenskap som tilldelades honom på grund av
att namnet Qayin – det vill säga Kain - påminde om Kiyun. Det senare namnet
återfinns bland annat hos profeten Amos i Gamla testamentet och anses där syfta
på gudastjärnan Saturnus (Am 5:26). Kanske var det i första hand denna
demoniska sida av det saturniska temperamentet som Bruegel försökte gestalta i
sitt tryck.
Ytterligare attribut som kan kopplas till Saturnus gestalt och som förekommer i Bruegels tryck är: hundar, klockor, kryckor, kyla, munkar, nycklar, paddor, ringdans, skaldjur, skepp, stegar, svin, träben, träskmarker och ugglor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar