Det är lätt att tro att vår tids debatt rörande
upphovsrättens vara eller icke vara helt och hållet är en modern företeelse men i själva verket har denna konflikt pågått sedan tidernas begynnelse. Som det äldsta dokumenterade rättsfallet brukar historikerna räkna ett brev från 1511
där den tyske renässansmästaren Albrecht Dürer anklagar kopparstickaren
Marcantonio Raimondi för att ha plagierat hans verk och sålt dem vidare
för samma pris som ett original. Efter anklagelserna drog Raimondi tillbaka sin
utgåva - vilket tyder på att en rättsprocess följde – men kontroversen
visade sig bara vara början på en störtflod av mer eller mindre begåvade
plagiat utförda i mästarens namn.
Den kanske mest förslagne bland alla dessa bedragare var Albrecht Dürers egen elev Sebald Beham (ca 1500-1555). Denne Sebald tillhörde
tillsammans med brodern Barthel Beham en mindre grupp konstnärer kända under
namnet ”Kleinmeister”, vilka under inflytande från sin läromästare kom att spela
en avgörande roll i utvecklandet av den grafiska konsten. Båda var egentligen
målare till yrket men insåg tidigt att det var inom tryckkonsten som framtiden låg.
Redan 1524 inledde Barthel och Sebald arbetet med en omfattande
serie teckningar, träsnitt och etsningar där de inspirerade av nyss nämnda Raimondi upptog teman från den grekisk-romerska antiken och kryddade anrättningen med ett
mer eller mindre pornografiskt uttryck. Trycken blev omedelbart en stor
försäljningsframgång och kort därpå påbörjades arbetet med ett ännu större
projekt där motiven i huvudsak hämtades från olika lantliga festligheter.
Rekvisitan var även denna gång av det mer smaklösa slaget och innehöll förutom
raglande kärlekspar, spyende suputer och kopulerande djur även kontroversiella
inslag som orgier och ”ménage à trois”.
Än mer upprörande än själva idéinnehållet i bilderna var emellertid
det faktum att bröderna stulit flertalet av sina kompositioner från Albrecht
Dürer och varit fräcka nog att smussla in obscena detaljer i motiven. Trots detta
blev bilderna mycket populära och hyllades inte minst av de högre samhällsskikten, vilka av gammal hävd brukade göra sig lustiga på de lägre samhällsklassernas
bekostnad. Denna popularitet skulle snart förbytas i vrede när de två värstingbröderna oväntat gav sig in i det storpolitiska skeendet.
I juni 1524 utbröt nämligen det stora tyska bondekriget där bröderna med stor iver ställde sig på de upproriska böndernas sida. Redan
innan upproret nått sin fulla styrka hade dock båda snöpligt nog fängslats, dragits
inför rätta och under förnedrande former dömts för kätteri och spridande av
samhällsomstörtande pamfletter. Sannolikt var det även i samband med denna
rättegång som bröderna, tillsammans med kollegan Georg Pencz, tilldelades den
föga smickrande benämningen ”de gudlösa målarna i Nürnberg”. Samtliga kom
lyckligtvis undan med livet i behåll men fråntogs sina medborgarskap i staden.
Efter att upproret brutalt slagits ner och omkring
100 000 bönder massakrerats förlät staden traditionsenligt de djupt
ångerfulla målarna och tillät dem att återvända. Barthel – som var den mer
försiktiga av de två – valde att bosätta sig i katolska München och arbetade
fram till sin död åt bayerska hertigar som William IV och Ludwig X. Sebald å
sin sida återvände glad i hågen till sin hemstad och återupptog snart
verksamheten som folkkär provokatör.
Men glädjen över att återvända blev tyvärr kortvarig och
bara några år senare stod Sebald återigen inför rätta. Denna gång anklagades
han för att ha plagierat Albrecht Dürers outgivna avhandling om hästens proportioner och gett ut skriften i eget namn. Rättegångens utgång var från
början given men eftersom Dürers version ännu inte kommit ut på marknaden
bestämde sig domstolen för att invänta utgivningen innan den slutgiltiga domen
kunde verkställas.
Knappt hade detta beslut fattats förrän Sebald flydde staden hals över huvud utan att ens få med sig sin ytterrock eller några av sina ägodelar.
Rocken nödgades hustrun sedan skicka med sändebud så att den stackars
målaren inte skulle frysa ihjäl i sitt gömställe. Efter denna skandal bestämde sig
Sebald för att lämna Nürnberg för gott men började nu istället att sprida sin
gudlösa konst från det mer liberala Frankfurt am Main.
Samtliga bilder återfinns på British Museum.
För den som är intresserad av bildernas bakgrund följer här ytterligare lite information:
SvaraRaderaFörsta bilden är en illustration till den tyske utgåvan av Heinrich Cornelius Agrippa von Nettesheims stridsskrift Declamatio de nobilitate et praecellentia foeminei sexus (”deklamering om det kvinnliga könets ärbarhet och överlägsenhet”). Utgåvan som Sebald illustrerade bär titeln Vom Adel und Fürtreffen Weibliches Geschlechts och utkom 1540.
Bilden därefter är en detalj hämtad ur Sebalds kanske mest populära tryck på temat marknader och karnevaler. Verket såldes ursprungligen som fyra separata blad vilka köparen sedan kunde sammanfoga till en större väggplansch. Originaltrycket är från 1535 men producerades med tiden i en rad olika utgåvor.
Bilden längst ner är hämtad från den ökända avhandlingen Proporcion der Ross vilken utgavs 1528.
Gullig vovve som slickar i sig av spyan...
SvaraRaderaJavisst är den gullig! Efter att ha sett sig mätt på denna rara bild behöver man knappast fundera särskilt länge på huruvida man är en katt- eller hundmänniska.
SvaraRadera