I följande text hade jag tänkt att ta vid där jag slutade sist och berätta lite utförligare om senmedeltidens blockböcker. Denna gång skall jag titta närmare på ett nederländskt, eller möjligtvis tyskt, exemplar av Uppenbarelseboken. Just detta exemplar går under titeln Historia Sancti Johannis Evangelista ejusques Visiones Apocalyptica och tros ha tillkommit någon gång på 1460-talet.
Som jag varit inne på tidigare i min blogg så var de flesta blockböcker rikligt illustrerade och innehöll bara några korta förklarande texter som infogades i bilderna. Böckerna brukar därför med rätta ses som en tidig förelöpare till vår tids tecknade serier men utöver sitt uppenbara underhållningsvärde hade de även en pedagogisk uppgift att fylla. Utgivarna vände sig nämligen framförallt till nyblivna präster och munkar där de flesta ännu var analfabeter och tanken var väl att budskapet lättare skulle fastna med lite slagkraftiga bilder. Många lärde sig också latin med hjälp av blockböckerna.
Som jag varit inne på tidigare i min blogg så var de flesta blockböcker rikligt illustrerade och innehöll bara några korta förklarande texter som infogades i bilderna. Böckerna brukar därför med rätta ses som en tidig förelöpare till vår tids tecknade serier men utöver sitt uppenbara underhållningsvärde hade de även en pedagogisk uppgift att fylla. Utgivarna vände sig nämligen framförallt till nyblivna präster och munkar där de flesta ännu var analfabeter och tanken var väl att budskapet lättare skulle fastna med lite slagkraftiga bilder. Många lärde sig också latin med hjälp av blockböckerna.
Länge trodde man att blockboken var en primitiv föregångare
till Gutenbergs mer raffinerade trycktekniker men denna uppfattning övergavs så
sent som på 1960-talet då British Museum undersökte alla sina exemplar och
upptäckte att ingen av deras blockböcker tillkommit innan 1455. Därför tror man
nu att de två teknikerna uppstod parallellt med varandra men att de tjänade
olika syften. Medan Gutenberg vände sig till en högutbildad överklass med
sekulära intressen tycks blockboken främst ha uppskattats bland 1400-talets radikala
väckelserörelser och vissa munkordnar.
Produktionen av blockböcker var också en betydligt
primitivare process än den som Gutenberg lanserat. Där Gutenberg utvecklade ett
system med utbytbara bokstäver gjutna i bly – så kallade typer – var blockboken
en illustrerad bok där text och bild skars fram helt och hållet i samma
träblock. Blockboken hade dock den stora fördelen att den lättare kunde
återutges efter enskilda behov och efterfrågan på marknaden. Gutenbergs mer komplicerade teknik
krävde ju nästan att samtliga exemplar trycktes vid ett och samma tillfälle.
De mest populära bland blockböckerna var de som kretsade
kring Antikrist och hans stundande skräckvälde på jorden. Inspiration härtill
hämtade man mestadels från Uppenbarelseboken (Upp 13:11-18) och Andra Thessalonikerbrevet (2 Thess 2:1-12) men det cirkulerade även en rad folkliga
legender i ämnet. Motivet ovan är inspirerat av Uppenbarelsebokens 11:e kapitel
och visar hur Antikrist låter avrätta Guds två vittnen Henok och Elia för att
sedan symboliskt rycka upp två olivträd med rötterna.
Legenden om Antikrist kunde tolkas på flera olika sätt.
Först och främst ansågs den bära på en allegorisk innebörd där de rättfärdigas
kamp mot Antikrist förstods som en själslig kamp som varje människa tvingades
utkämpa i sitt inre. Kristus symboliserade här renhet, självbehärskning och ett dygdigt leverne medan Antikrist givetvis stod för det diagonalt motsatta. Denna inre och själsliga kamp
var dock bara en förberedelse på den stora och avgörande kosmiska kamp som snart förväntades komma när Antikrists skräckvälde skulle etableras på jorden och
alla rättrogna utsättas för förföljelse. Uppenbarelseboken kunde härmed också tolkas på ett politiskt plan.
Men vem var då denna fruktansvärda gestalt som snart skulle komma att lägga hela jorden under sig? Svaret på denna fråga varierade naturligtvis över tid
men på 1460-talet, då vår bok tros ha tillkommit, identifierades han för det
mesta med osmanernas härskare Mehmet II. 1453 hade nämligen osmanerna intagit och plundrat Konstantinopel och nu fruktade man att Mehmet skulle tåga vidare mot väst.
Flera av bilderna i Visiones Apocalyptica tycks faktiskt anspela på just
dessa farhågor. Kolla särskilt in trycket med ärkeängeln Mikael och hans strid
med draken där en av änglarna bär på en sköld med Bysans emblem halvmånen på.
Detta samtidigt som en annan ängel håller i en sköld som tillhör den helige
Konstantins riddarorden vilken grundats i Konstantinopel på 1190-talet. Man kan tänka sig att Sankt Mikael här symboliserar kyrkan i väst.
Det existerar vidare en intressant teori som gör gällande
att bokens upphovsman kan ha varit en grekisk konstnär som flytt till Nordeuropa
i samband med osmanernas fördrivning av kristna greker från Konstantinopels närområde
kort innan stadens fall. Det som talar för detta är bland annat de nyss nämnda emblemen på änglarnas sköldar men också konstnärens intresse för
folkliga legender om aposteln Johannes verksamhet i Mindre Asien, vilka tycks ha varit särskilt populära bland kristna greker. Dessutom uppvisar några av trycken grekiska stildrag.
Fler bilder ur samma blockbok hittar ni här.
Så intressant! Detta med blockböcker var nytt för mig! Tack för spännande inlägg och Keep up the Good Work!
SvaraRaderaAlltid kul att kunna komma med något ”nytt” som inte uppmärksammats så mycket tidigare. Det gläder mig att du tyckte att ämnet var intressant.
SvaraRaderaFörhoppningsvis blir det lite fart på bloggandet till hösten igen. I sommar hade jag i alla fall tänkt åka runt i Gotlands landsortskyrkor och ytterligare fördjupa mig i Passionsmästarens måleri. Jag ser särskilt framemot att besöka Ganthem kyrka. Denna kyrka utgör nämligen lite av en helig graal får oss som förstår att värdesätta Passionsmästaren.