Med denna stämningsfulla julmålning signerad den store tyske renässansmästaren Albrecht Altdorfer vill jag passa på att önska alla en god
jul. Motivet som jag valt att avsluta detta sällsynt bedrövliga årtionde med utspelar sig passade nog i en fallfärdig ruin som befinner sig i ett kargt och
ödsligt landskap. Målningen antas ha tillkommit omkring 1515 och anknyter
till Lukasevangeliets berättelse om Jesu födelse i ett stall vid tiden för kejsar
Augustus skattskrivning år 6 e.Kr.
Som jag berättat om tidigare i min blogg nöjde sig
renässansens stora mästare sällan med att slaviskt följa de bibliska
berättelserna utan kryddade gärna sina motiv med legendstoff hämtade ur den
apokryfiska litteraturen och andra utombibliska källor. I just Altdorfers fall
kan vi märka en tydlig inspiration från heliga Birgittas berömda vision av
Kristi födelse, vilken hon fick under sitt besök i Betlehem sommaren 1372. Hämtad
från Birgittas vision är bland annat scenen där jungfru Maria vördnadsfullt knäböjer
inför det skimrande Jesusbarnet inne i stallet. Birgitta skriver:
Då allt var i ordning, föll jungfrun vördnadsfullt på knä för att be, varvid hon vände ryggen mot vaggan men lyfte huvudet mot himmelen, i östlig riktning. Med upplyfta händer och blicken fästad på himmelen stod hon liksom i betraktelse och hänryckning, berusad av gudomlig ljuvlighet. Medan hon var försjunken i bön på detta sätt, såg jag barnet röra sig i hennes kved, och i samma stund, ja på ett ögonblick, födde hon sin son, från vilken en så outsäglig strålglans utgick, att solen icke kunde jämföras med den. Det vaxljus, som den gamle mannen [Josef] satt dit, spred icke något sken, ty den gudomliga strålglansen dränkte helt vaxljusets lekamliga sken.
Vad dock inte så många känner till är att det är ganska få av
detaljerna i Birgittas vision som helt och hållet är hennes eget påfund utan det
mesta som hon beskriver är antingen hämtat från apokryferna eller har rötter i
förkristna myter. Som exempel på det senare kan nämnas den idag nästan
bortglömda judiska legenden om Noas födelse, vilken vi bland annat återfinner i
de så kallade Dödahavsrullarna. I Första Henoksboken beskrivs händelsen på
följande fantastiska sätt:
Efter en tid tog min son Metusalem en hustru åt sin son Lemek, och hon blev havande och födde en son. Hans kropp var vit som snö och röd som rosor, och håret på hans huvud var vitt som ull, och hans ögon var sköna, och när han öppnade dem, blev hela huset upplyst som av solen. Och när han togs ur barnmorskans hand, öppnade han sin mun och talade till rättfärdighetens Herre. Och hans fader Lemek blev rädd för honom och flydde till sin fader Metusalem, och sade till honom: Jag har fött en egendomlig son. Han är inte som en människa, utan liknar den övre världens barn, och är inte skapad som vi. Hans ögon liknar solens strålar, och hans ansikte skiner.
Som ni själva kan notera finns det en hel del inslag i detta
stycke som påminner om Birgittas vision. Den mest iögonfallande skillnaden
mellan de två berättelserna är väl egentligen att Noas far lät sig skrämmas av
den nyföddes strålglans medan Maria – som ju själv var gudomlig – tar det hela
med ro.
Altdorfers skildring av Birgittas vision är intressant på
flera olika sätt. Framförallt fäster jag mig vid den livsfientliga miljö som
skeendet utspelas i. I italiensk bildtradition var det brukligt att man
gestaltade platsen för Guds människoblivande som ett paradisiskt
fantasilandskap, vilket återspeglade julens glada budskap om frid och gemenskap.
I Tyskland tänkte man istället att Jesus föddes in en mörk värld som befann sig
vid avgrundens rand och endast kunde räddas genom ett gudomligt ingripande. Detta
apokalyptiska budskap är särskilt påtagligt i Altdorfers gestaltning av den
fallfärdiga ruinen som familjen sökt sin tillflykt i. Med tanke på byggnadens
skick är det inget annat än ett sant mirakel att inte alltsammans rasar samman och
begraver de skyddssökande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar