Bortsett från Lucas Cranach den äldre – vilken bland annat
gjorde en kopia av Hieronymus Boschs altartriptyk Yttersta domen – existerade
det få egentliga efterföljare till Bosch inom den tyska kultursfären. Ett udda
undantag är dock den tyske tecknaren och målaren Matthias Gerung (ca 1500-1568)
vilken i några av sina antikatolska tryck uppvisar ett påtagligt intresse för
Boschs helvetesskildringar.
Ett riktigt praktexempel på detta finner vi i motivet ovan
där konstnären hämtat inspiration från helvetespannån till Hieronymus Boschs
triptyk Lustarnas trädgård. Om jag förstått det hela rätt föreställer motivet
en sorts påvlig antikrist- eller djävulsgestalt vilken sitter med ena foten i
ett jättelikt kärl med vigvatten och samtidigt skramlar med en kollektbössa i
sin vänstra hand. I gestaltens mun pågår vad som förefaller vara en riktig
fyllefest med deltagare hämtade från tidens korrupta prästerskap och runt
gestalten svävar en rad demoner varav en är i färd att transportera påven till
festligheterna. Föremålet som monstret sitter på är förmodligen en påvebulla,
alternativt ett avlatsbrev.
Matthias Gerung var ingalunda den förste bland Hieronymus Boschs
efterföljare som utnyttjade mästarens mångfacetterade bildvärld för renodlat
propagandistiska syften. Tidigare i min blogg har jag kort nämnt den
flamländska manieristen och helvetesskildraren Pieter Huys som ytterligare ett exempel på denna
bildtrend. Få konstnärer från samma tid kan dock på allvar ta upp tävlan med
Gerung när det gäller hans närmast totala avsaknad av stil och finess. Det är i
detta sammanhang nästan lite skrattretande att tänka på att flera av
konstnärens grovhuggna bibeltryck under lång tid troddes ha utförts av det
tyska målargeniet Matthias Grünewald. Detta missförstånd kom sig givetvis av de gemensamma initialerna M.G.
Matthias Gerung påbörjade sin konstnärliga bana i Nördlingen
som lärling åt Dürers elev Hans Schäufelein. Orosåret 1525 tros han ha flyttat
till Lauingen i det forna hertigdömet Pfalz-Neuburg där han åren 1531-1567 var
fast anställd vid pfalzgreven Ottheinrich hov. På Ottheinrich von der Pfalz
uppdrag utförde han bland annat en rad fantasifulla illustrationer till
Uppenbarelseboken men senare också en serie målningar föreställande Paris dom
och Trojas förstörelse. 1541 konverterade Ottheinrich till protestantismen
vilket sätter ett ungefärligt år för när trycket ovan torde ha tillkommit.
Trots att flertalet av Matthias Gerungs bevarade verk
uppvisar ett närmast apokalyptiskt hat gentemot katolska kyrkan förblev målaren
ändå den tysk-romerske kejsaren Karl V trogen fram till dennes död 1558. I ett
mycket säreget bibliskt tryck som Gerung färdigställde 1548 ser vi lustigt nog
hur den egentligen ärkekatolske kejsar Karl genomborrar påven med sin lans och,
framställd som den nya Elia, bringar hela påvedömet på fall. Det
verklighetsfrämmande i detta tryck vittnar med all tydlighet om att Gerung inte
bara var en drömmare av rang utan även en fullkomlig politisk idiot.
Fler bilder hittar ni här.
Och så har de en grillfest på hans huvud, där man grillar fisk och korv!?
SvaraRaderaDu ser helt rätt! Tycker mig även kunna skönja att där bjuds på grillad kyckling och en, får man väl förmoda, riktigt kryddstark gryta. Scenen påminner en hel del om Peter Flötners tryck med frossande landsknektar som jag publicerade för något år sedan. Lägg även märke till de insektsliknande smådjävlarna som håller konsert längst upp på den krökta trädstammen!
SvaraRaderaHaha ja det var också lustigt!
SvaraRaderaDet är ju ingen vacker bild, men man kan ju inte klaga på fantasin och detaljrikedomen!
Visst är bilden fruktansvärt ful men just därför känns den intressant nog också nästan modern! Jag kommer bland annat att tänka på punk- och gothestetiken hos vissa alternativa illustratörer och serietecknare verksamma i början av 1980-talet. Kan hur som helst lova att det kommer att bli något betydligt vackrare att titta på om ett par veckor.
SvaraRaderaDu har rätt! Den känns väldigt modern!
SvaraRadera