Under gångna jul- och nyårshelg passade jag på att läsa om
valda delar av den syriska apokryfen Skattegrottan (ca 595 e.Kr.) och kom
särskilt att fördjupa mig i bokens mycket avancerade utläggningar rörande
syndafallet och dess ödesdigra konsekvenser. Jag stötte då på följande mycket
intressanta stycke där skriftställaren försöker förklara hur det kunde komma
sig att Guds egen avbild så lätt lät sig förledas av djävulens trollkonster och
således bringa hela människosläktet på fall. Jag citerar stycket på svenska:
Och när Satan såg att Adam och Eva var lyckliga i Paradiset drabbades den upproriske ängeln av en våldsam avundsjuka som fyllde honom med vrede. Och han uppsökte ormen i dennes boning och lärde honom att flyga så att han kunde nå berget Eden där Paradiset låg. Men hur kom det sig då att Satan valde att ikläda sig just ormens kropp för att dölja sin skepnad? Svaret är att Satan förstod att hans uppenbarelse var alltför fasansfull och om Eva såg hans rätta skepnad skulle hon genast fly sin väg. (…) I mening att få Eva att tro att det var ormen som talade till henne iklädde sig Satan ormens skepnad och inväntade det rätta tillfället, och när han såg att Eva stod alldeles ensam kallade han på henne. Och när hon vände sig om såg hon sin yttre skepnad återspeglas i honom, och hon talade med honom, varpå Satan förledde henne med sina lögner, ty kvinnan är följsam till sin natur.
En vanlig tolkning av motivet med ormkvinnan - det vill säga en orm försedd med kvinnoansikte - är annars att
det skulle anspela på den judiska legenden om Adams första hustru Lilith och
hennes djävulska förförelsekonster. Enligt vissa judiska utsagor skapades
nämligen Lilith långt innan Eva var påtänkt men på grund av att hon vägrade att
underordna sig sin man fördrevs hon av Guds änglar ut ur Paradiset, varefter hon sökte sin tillflykt i ödemarken. Enligt en utökad version av legenden
återvände emellertid Lilith senare till Paradiset där hon i skepnad av en
reptil lurade Eva att äta av den förbjudna frukten på Kunskapens träd. Men om
min tes stämmer är det alltså inte denna legend som är källan till motivet utan snarare lärda uttolkningar liknande de som vi finner i Skattegrottan.
Värt att tillägga är att motivet med ormkvinnan i Paradiset har en lång förhistoria och förekommer exempelvis i Petrus Comestors teologiska verk Historia Scholastica (1173), samt i en rad medeltida kyrkospel. I kyrkospelen brukade man traditionsenligt låta ett barn spela ormen, men då vanligtvis förklädd till en kvinna. Så vitt jag känner till är dock Skattegrottan den äldsta kristna källan där ormen klart och tydligt uppenbarar sig i kvinnlig gestalt.
Värt att tillägga är att motivet med ormkvinnan i Paradiset har en lång förhistoria och förekommer exempelvis i Petrus Comestors teologiska verk Historia Scholastica (1173), samt i en rad medeltida kyrkospel. I kyrkospelen brukade man traditionsenligt låta ett barn spela ormen, men då vanligtvis förklädd till en kvinna. Så vitt jag känner till är dock Skattegrottan den äldsta kristna källan där ormen klart och tydligt uppenbarar sig i kvinnlig gestalt.
Motivet med fresterskan i Paradiset var hursomhelst oerhört populärt
under hela medeltiden men återkom även längre fram i konsthistorien. Inte
minst lockades flera av symbolismens företrädare av motivets erotiska
undertoner. Omtalad och kontroversiell blev bland annat den tyske symbolisten
Franz von Stucks demoniska femme fatale från 1893. Detta verk antas ofta föreställa Eva och ormen, men kvinnan i målningen har har ibland också identifierats med Lilith. Verkets titel originaltitel var emellertid Synden.
Motivet som ni kan se längst upp i bloggtexten utgör ett mer traditionellt exempel inom genren och är hämtad från Hieronymus Boschs
detaljrika triptyk Yttersta domen (1504). Detta verk tillhör kanske inte någon
av mina personliga Boschfavoriter men fascinerar ändå med sin mycket
utstuderade dualistiska världsåskådning där djävulen ensam tycks härska över
jordens befolkning samtidigt som Guds makt begränsats till den himmelska sfären.
Om Bosch hade utfört detta arbete bara några decennier senare än vad som var
fallet hade han antagligen misstänkliggjorts för att ha hyst kätterska
sympatier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar