Lucas Cranachs stiliserade måleri brukar ofta dela
konstpubliken i två läger: antingen älskar man eller hatar det. Vad inte alla
vet är dock att det tog Cranach flera år att utveckla denna stil och att han i
början av sin karriär hade gjort sig känd som en utpräglad naturalistisk målare
verksam i den gotiska bildtraditionen. Vad som egentligen låg bakom konstnärens plötsliga
stilutveckling i en mer arkaiserande riktning är något som alltid förundrat
konsthistorikerna.
När jag för femton år sedan först började intressera mig för
tysk renässanskonst tillhörde Cranach knappast någon av favoriterna. Vad jag
framförallt hade emot honom var hans som jag då tyckte väl inställsamma stil men också hur han lät göra sig till ett trångsynt propagandaredskap för
reformationens sak. Bytet av uttryck tolkade jag främst som ett smart
affärsknep där syftet var att skapa en mer lätthanterlig stil, vilken enkelt
gick att snabbproducera och omvandla till massproduktion. Numera har jag delvis
omvärderat hans konst och börjat förstå att den snabba stiländringen knappast
var något som konstnären själv styrde över utan bottnade i uppdragsgivarnas
önskemål om en ny och epokgörande estetik som visualiserade att kurfurstendömet Sachsen inlett en ny guldålder på
jorden.
En av de mest givande utläggningar jag stött på rörande
Cranachs hovkonst hittade jag lustigt nog i Gregor Paulssons för övrigt något
förlegade standardverk Konstens världshistoria (1951). Paulsson diskuterar här
konstnärens porträtt föreställande Henrik den fromme och Katarina av
Mecklenburg (bild 1) och fäller då följande intressanta omdöme:
Huvudena göras mycket små – hertigens endast 1/9 av kroppslängden. Ingen miljö ges: bakgrunden är en platt färgyta. Detta får till följd att kroppen blir oplastisk och att kläderna verka som tapetmönster. (…) Denna människoskildring innebär en oerhörd sänkning av den psykologiska spänningen till den sociala funktionens förmån. Det kan inte vara fråga om återfall i primitivism; en konstnär av Cranachs rang visste och kunde vad han ville.
Lite längre fram i texten fortsätter Paulsson:
Personerna bli helt handlingslösa: symbolerna, attributen, vapnen, inskrifterna får tala i stället. Bilderna ge intryck av passivitet och fruktan, vilket korresponderar med den stämning av livsleda som vid samma tid är litterärt omvittnad.
En liknande känsla av tomhet märks även i Cranachs tolkning av legenden om Lucretia, vilken idag går att beundra på vårt eget Nationalmuseum. Ingenting i denna målning tyder på att målaren överhuvudtaget brytt sig om motivets ursprungliga andemening. I den romerska litteraturen beskrivs nämligen Lucretia alltid i idealiserande ordalag som ett renhjärtat dygdemönster som hellre gick i döden än att befläcka sin heder. I Cranachs tolkning är all denna redbarhet plötsligt som bortblåst. Dolken som Lucretia enligt sägnen stötte genom sitt bröst har av Cranach gäckande omvandlats till en erotisk fetisch som hjältinnan ristar mot sin hud. Vi kan vidare se hur Lucretia iklätt sig en genomskinlig slöja, vilken hon förföriskt smeker med sitt ena lillfinger. Cranach har kort sagt förvandlat sinnebilden för dygd och offervilja till en oberäknelig och perverterad femme fatale.
Lucas Cranachs stil har ofta beskrivits som både ytlig och
manierad och inte sällan har hans konst anklagats för att sakna andligt djup. Cranach kan dock knappast betraktas som någon ateist eller världsligt sinnad materialist i modern mening. Däremot präglas redan konstnärens tidiga gotiska verk av en krass cynism, vilken sedermera skulle komma att blomma ut i uppdragen åt det sachsiska
hovet. Mycket talar också för att målarens allians med Martin Luther till syvende och sist handlade mer om opportunism än om någon genuin gudstro.
Om jag läser lite mellan raderna i din text verkar det som att du fortfarande inte är så speciellt förtjust i Cranach...
SvaraRaderaDet stämmer. Jag gjorde ett tappert försök att förstå storheten med Cranachs konstnärskap men misslyckades. Som kulturfenomen är han dock onekligen ganska intressant. Ju mer jag läser om honom framstår han alltmer som lite av en Andy Warhol för 1500-talet (yta, kommers, massproduktion, schematisk bildframställning m.m.) med den betydande skillnaden att Cranach faktiskt kunde måla.
SvaraRadera