Det finns få målare i konsthistorien som tillskrivits lika
många motiv på temat Sodoms förstörelse som den flamländske renässansmästaren Herri met de Bles. Motivet ovan utgör ett av konstnärens mest lyckade inom genren och går idag att beundra på Nationalmuseum i Warszawa. Vad som gör just detta verk så exceptionellt är inte minst dess fantasifulla mittparti där en samling vilda djur
svalkar sig vid en paradisisk källa belägen strax utanför Sodoms portar.
Första gången jag såg målningen blev jag något förbryllad
och började fundera över vad denna paradisiska oas egentligen hade i landskapet att
göra. En teori som jag då hade var att motivet möjligtvis kunde anspela på Första
Moseboks uppgifter om att betesmarkerna utanför Sodom var så vattenrika att de
påminde om Edens lustgård (1 Mos 13:10). Motivet är hur som helst mycket udda
och flera av detaljerna tycks som hämtade från Hieronymus Bosch och hans surrealistiska fantasilandskap.
En annan förklaring till det ovanliga motivvalet skulle kunna sökas i de dualistiska tankemönster som döljer sig i målningens mytologiska bildspråk. Rent berättartekniskt är nämligen bilden uppbyggd kring en rad binära motsatspar såsom civilisation/vildmark, eld/vatten, hetta/svalka, boskap/rovdjur, berg/dalar och apokalyps/pånyttfödelse, vilka sammantaget skapar en sällsamt kuslig undergångsstämning.
Som
jag berättat om tidigare i min blogg hade katastrofmotiv av detta slag sin storhetstid
i samband med de religionskrig som följde efter reformationens införande. Denna bildtradition (så kallade brand- eller hellekens) kom först att förlora sin relevans efter det att Westfaliska freden slutits 1648.
Ett annat intressant inslag i målningen som tidigt fångade
min blick var enhörningen som dricker vatten ur det paradisiska källsprånget
längst fram i bildens vänstra hörn. Inom medeltida ikonografi symboliserade
detta djur traditionellt den rena och orörda naturen och ställdes därmed i ett slags
dualistiskt motsatsförhållande till civilisationen och det lastbara leverne som
ledde till Sodoms fall. Ett populärt tema i medeltidens illuminerade
handskrifter var bland annat motiv med håriga vildmän som red barbacka på
galopperande enhörningar.
Ytterligare en detalj som ofta var med i målningar av detta slag är den kontroversiella bibliska scenen där Lot blir förförd av sina döttrar (1 Mos 19:30-36). Vad få känner till är dock att Bibeln egentligen aldrig tar avstånd från denna gärning utan låter den passera utan några som helst moraliska fördömanden. Enligt den bibliska logiken hade nämligen Mose lag ännu inte kommit i bruk vid tiden för Sodoms fall och därmed kunde inte heller något brott ha begåtts. Det är faktiskt först i Dödahavsrullarna och utombibliska texter likt Jubileerboken (ca 160 f.Kr.) som Lot entydigt stämplas som en gudlös sodomit vars släkte skulle utrotas på den yttersta dagen.
Ytterligare en detalj som ofta var med i målningar av detta slag är den kontroversiella bibliska scenen där Lot blir förförd av sina döttrar (1 Mos 19:30-36). Vad få känner till är dock att Bibeln egentligen aldrig tar avstånd från denna gärning utan låter den passera utan några som helst moraliska fördömanden. Enligt den bibliska logiken hade nämligen Mose lag ännu inte kommit i bruk vid tiden för Sodoms fall och därmed kunde inte heller något brott ha begåtts. Det är faktiskt först i Dödahavsrullarna och utombibliska texter likt Jubileerboken (ca 160 f.Kr.) som Lot entydigt stämplas som en gudlös sodomit vars släkte skulle utrotas på den yttersta dagen.
Som jag tidigare nämnde existerar det oräkneliga landskapsmålningar på
temat Sodoms och Gomorras förstörelse, vilka rätt eller fel kommit att tillskrivas Herri
met de Bles. De flesta av dessa landskap var tämligen ortodoxa i sin
framställning och följde den store läromästaren Joachim Patinir i spåren vad
gällde såväl konstnärliga manér som det innehållsmässiga. Typiskt för dessa
framställningar var bland annat stilgreppet att placera en fantasifull klippformation i
motivens förgrund som ofta var utformad likt en magisk portal genom vilken Lots familj måste passera för att undkomma undergången och nå den pånyttfödda världen på andra sidan. Exemplet ovan går att
beundra i Stockholm på vårt eget Nationalmuseum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar