Föreställningen om bildskapandet som en magisk akt förankrad i det gudomliga är i sig lika uråldrig som människan själv. Under 1400- och 1500-talen existerade det i huvudsak två förhållningssätt vilka båda försökte sammanlänka bildkonsten med det gudomliga: det didaktiska och det visionära. Enligt det första förhållningssättet liknades konstnären med Gud i bemärkelsen att han genom sina bilder kunde levandegöra Bibelns berättelser för den obildade massan och föra dem närmare det gudomliga. Enligt det andra jämställdes han fullt ut med Gud Fader själv och Hans skapelseakt i Första Mosebok.
Passionsmästarens konst är intressant i sammanhanget eftersom
den tillkom i en slags brytningspunkt mellan de två förhållningssätten. Givetvis
var Passionsmästaren först och främst en didaktisk målare men i hans bildvärld
kan den som söker även finna ett för sin tid ovanligt extatiskt konstnärstemperament. Redan på 1940-talet gick konsthistorikern Bengt G.
Söderberg så långt att han kallade hans stil för gotisk expressionism och
jämförde honom med mer sentida expressionister som Matthias
Grünewald och Emil Nolde. Exemplet ovan är från Ganthem kyrka och föreställer
Judaskyssen.
Liksom de flesta av Passionsmästarens verk präglas motivet i
Ganthem av så kallad simultan succession, det vill säga att verket utgör en
framställning av flera separata skeenden utan inbördes ordning samlade i en och
samma bild. Kronologiskt kommer egentligen Judaskyssen först, därefter Petrus
som sticker svärdet i skidan, sedan scenen där
översteprästens tjänare Malkos sträcker fram sitt avhuggna öra och ber Jesus
att sätta det på plats igen, därpå fängslandet och sist scenen där tjänsteflickan som vaktade porten vid Kajafas gård pekar ut Petrus. Framställningen av Malkos som ett oskyldigt barn
är inget misstag från Passionsmästarens sida utan har föregångare inom såväl
tysk som flamländsk bildtradition.
I Lukasevangeliet återges skeendet på följande sätt:
Medan han ännu talade, kom det en stor skara människor. Han som hette Judas, en av de tolv, visade vägen och han gick fram till Jesus för att kyssa honom. Jesus sade till honom: ”Judas, förråder du Människosonen med en kyss?” När de som var med Jesus såg vad som skulle hända, sade de: ”Herre, skall vi ta till våra svärd?” Och en av dem slog till mot översteprästens tjänare och högg av honom högra örat. Men då sade Jesus: ”Nu räcker det.” Och han rörde vid mannens öra och läkte honom.
Första gången jag såg Passionsmästarens skildring av
Judaskyssen i Sundre kyrka – bild längst ner i texten - var jag fullt övertygad
om att Malkos förkrympta gestalt var ett misstag från konstnärens sida och bottnade i hans tekniska brister och oförmåga att skapa trovärdiga proportioner
av sittande människor. Men efter att ha tittat lite närmare på både tyska och
flamländska föregångare upptäckte jag snart att detta inte var fallet. Motiven där
Malkos antingen liknades vid ett oskyldigt barn eller en yngling var så pass många
och entydiga i sina utföranden att det knappast kunde röra sig om en slump.
Bilden nedan utgör ett flamländskt exempel från mitten av 1300-talet där Malkos
lustigt nog tecknats med några knappt skönjbara tonårsfjun på hakan.
Medeltidskonstens skildringar av Malkos är i huvudsak hämtade
från evangelierna. Liksom så ofta inom konstens värld har dock målaren använt
sig av flera separata berättelser och sedan kreativt sammanfogat materialet
till en ny enhet. Uppgiften om att det var Petrus som höll i svärdet är
exempelvis hämtad från Johannesevangeliet (Joh 18:10) medan motivet där Jesus
botar den angripne tempeltjänaren endast återfinns i Lukasevangeliet (Luk 22:50).
Vad som ligger bakom framställningen av Malkos som ett
oskuldsfullt barn är emellertid mycket gåtfullt. En möjlig tolkning är att
Malkos i egenskap av att vara översteprästens slav kommit att ses som ”en av
samhällets allra minsta”, vilka Jesus talat om i sina liknelser. En annan möjlig
tolkning är att han av misstag sammanblandats med den ”unge man”, vilken enligt
Markusevangeliet var den ende som stod kvar vid Jesu sida när vaktstyrkorna
ingrep (Mark 14:51). Denna typ av kreativa förväxlingar var ganska vanliga
under medeltiden.
Ett känt exempel på det senare finner vi i de utombibliska passionslegenderna och deras berättelser om krigsknekten Marco som slagit
Frälsaren under förhören i Kajafas hus och därefter blev dömd att i evig tid vandra
på jorden. I dessa sägner förväxlas Malkos felaktigt med den namnlöse väktare, vilken enligt Johannesevangeliet örfilat Jesus under översteprästens förhör
(Joh 18:22). Berättelsen existerade i flera versioner och gav med tiden upphov till
legenden om den vandrande juden.
Men varför då denna oskuldsfulla bild av en gestalt som
enligt den kristna traditionen önskat livet ur Jesus? Detta funderade jag på länge tills jag plötsligt av en ren slump råkade stöta på en mycket märklig biblisk utläggning
signerad kyrkofadern Augustinus. I ett av kyrkofaderns mindre kända verk tolkas
nämligen svärdshugget mot Malkos öra allegoriskt som ett fjärmande från Gamla
testamentets bokstavstrogna förståelse av Ordet, vilket öppnade upp för ett mer inåtvänt
och förandligat förhållningssätt. Dessutom får vi veta att namnet Malkos egentligen
betyder ”kung”, varpå Augustinus drog slutsatsen att han var av ödet förutbestämd att härska tillsammans med Kristus. Malkos beskrivs kort
sagt som ett helgon.
En utförligare presentation av Passionsmästaren hittar ni här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar