I denna text hade jag tänkt återvända till stilbenämningen
gotisk expressionism, som jag använde mig av i mitt förra inlägg. Bland annat
vill jag passa på att förtydliga att termen expressionism i första hand brukar
syfta på en specifik stilriktning inom modernismen präglad av primitivistiska
tendenser och djärva formexperiment men att termen på sistone även blivit alltmer populär att använda när
man beskriver starka känsloyttringar inom senmedeltidens gotiska bildkonst.
Ett exempel på en medeltida form av expressionism som jag redogjort för tidigare i min blogg är den gotländska kyrkomålaren Passionsmästaren, vilken var verksam på ön under 1400-talets senare hälft. Denne idag
sorgligt ringaktade målare - vars stil kännetecknades av ett lika förvridet som
primitivt formspråk - var givetvis inte ensam om sitt uttryck utan ingick tvärtom
i ett större nordeuropeiskt sammanhang med föregångare i såväl Tyskland som Nederländerna.
Den gotiska expressionismen kom med tiden att förlora i relevans och ersattes av
en mer stillsam och naturalistisk stiltrend. Något oväntat fick dock riktningen
en storslagen renässans i början av 1500-talet då en av erans mest
betydelsefulla mästare plötsligt valde att återvända till ”det medeltida
mörkret” och väcka stilen till liv igen. Jag talar då givetvis
om den store tyske renässansmästaren Matthias Grünewald.
I mångt och mycket tycks den gotiska expressionismen utgjort
en förgrening av tidens manieristiska stiltrend. Vid 1500-talets början uppkom
nämligen vad konsthistorikern Ernst H. Gombrich en gång träffande benämnde som ”ett
kristillstånd inom konsten”, vilket fick till följd att bildkonstnärerna vände
sig tillbaka mot det förflutna för att hitta gamla lösningar på nya problem.
Man brukar i detta sammanhang tala om manierismen som en antinaturalistisk
trend inom renässanskonsten där sengotiska impulser väcktes till liv på nytt och
medeltida symbolläror återigen blev högsta mode. Samtidigt övergav man alla tankar
om att konstnären skulle eftersträva klarhet, skönhet och harmoni grundad i den nya
matematikens landvinningar.
Signifikativt för såväl manierismen som expressionismen var således
att man tenderade att sätta den subjektiva upplevelsen i första rummet och
vände den fysiska verkligheten ryggen. För att uppnå detta resultat använde konstnärerna
sig av starka färger, förvrängda naturformer och egendomliga perspektivförskjutningar.
Världen framställdes vidare som kulissartad och inom den moderna konsten
upplöstes inte sällan rummet i närmast abstrakta former. Flera av dessa
kännetecken återfinns också i senmedeltidens bildvärld men i just Grünewalds
fall vidmakthålls för det mesta ett i grunden naturalistiskt förhållningssätt.
Trots detta är det svårt att finna någon bättre benämning på hans konst än just
gotisk expressionism.
Intressant nog kom Matthias Grünewalds konst aldrig att omhuldas av nazisterna.
Varför en politiskt konservativ målare som Albrecht Dürer hyllades men inte Grünewald är egentligen inte så
svårt att förstå. Grünewalds våldsamma expressionism, där Jesu kropp skildras
som en rutten och sönderfallande klump kött fastnaglad på ett kors, var i alla hänseenden helt väsensskild från nazismens tillrättalagda klassicism och renhetsdyrkan. Problematiskt för
nazisterna var också målarens sympatier för den radikala reformationens statsfientliga
ideal liksom hans stöd till bönderna under det stora tyska bondekriget 1525.
Grünewalds revolutionära väckelsemystik representerade kort sagt allt det som
Hitler och hans anhang hatade.
Bland 1900-talets expressionister märks Grünewalds
inflytande allra tydligast hos målare som Lovis Corinth, Emil Nolde, Max
Beckmann, Otto Dix, Albert Birkle, Francis Bacon och Georg Baselitz.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar