Egerton Genesis är en av senmedeltidens mest omdiskuterade
handskrifter vars egensinniga bildvärld aldrig slutat gäcka konsthistorikerna.
Boken är svår att datera men numera tror man att den är från 1300-talets senare
hälft. Förmodligen utfördes boken på uppdrag av någon ur den engelska medelklassen
men av okänd anledning kom den aldrig att färdigställas. Sammanlagt innehåller
manuskriptet 149 illustrationer varav samtliga motiv inspirerats av
berättelserna i Första Mosebok. Bilden längst upp föreställer Gud fader när han
vilar på skapelsens sjunde dag.
Upphovsmannens identitet är fortfarande omstridd. På senare
tid har det gjorts försök att identifiera konstnären med den flamländske
mästaren Michiel van der Borch vilken tros ha varit verksam i England vid tiden
för verkets tillkomst. Den folkligt förankrade berättarstil som
präglar Egerton Genesis i stort saknas dock i flertalet av de verk som normalt brukar sammankopplas med Michiel van der Borch vilket lett till att många ifrågasatt
denna attribuering.
Kännetecknande för boken är annars dess oerhört negativa
inställning till kungamakten. Omtalad är bland annat konstnärens skildring av
Sodoms undergång där stadens härskare belåtet ser på när tiggare jagas utanför
stadens murar och misshandlas med en käpp. Kritiken som riktas mot samhällets
stöttepelare är ofta så hård och hånfull att den knappast enbart kan avfärdas som
en produkt av medeltidens narr- och gycklartradition. Unikt för boken är
dessutom dess ovanligt inkännande skildringar av samhällets olycksbarn.
Varifrån konstnären hämtat sin inspiration är heller inte
helt klarlagt. Infogade i bokens bilder finns emellertid korta citat som
hämtats från Petrus Comestors teologiska verk Historia Scholastica (1173) men
bilderna vittnar också om att konstnären måste ha varit bekant med såväl
judiska som tidigkristna bibelparafraser tillhörande den apokalyptiska
skolan. Bilden nedan utgör bara ett av många exempel och återberättar den
fornkristna legenden om hur brodermördaren Kain vådaskjuts av den blinde
jägaren Lemek.
Den äldsta bevarade källan som skildrar legenden om Kain och Lemek är den
syriska bibelparafrasen Skattegrottan (ca 595 e.Kr.). Här berättas historien om
hur en åldrad Lemek ger sig ut på jakt tillsammans med sin son
Tubal-Kain. Lemek skryter först för sin son och säger att han en gång varit den bästa
skytt som någonsin vandrat på denna jord. Han ber sedan sin son att en sista gång hjälpa
honom att lyfta bågen och ta sikte på ett djur i skogen. Tubal-Kain riktar då bågen mot något som han tror är ett vilt djur i buskarna, varpå Lemek
avfyrar sin båge och pilen träffar den gemensamma anfadern Kain. Kort därefter förstår Lemek vad som skett och slår i vredesmod ihjäl sin egen son.
Egerton Genesis fokuserar framförallt på det allmänmänskliga i berättelsen.
I de äldsta avbildningarna av legenden brukade Kain ofta framställas som
en hybridvarelse med horn i pannan men här skildras han istället som en helt vanlig
människa. För att understryka att han trots allt var en ondskefull gestalt har man försett honom
med ett kraftigt hårsvall vilket ibland har jämförts med eldslågor.
Även bilden där Lemek har ihjäl sin son vittnar om upphovsmannens stora uppfinningsrikedom. Ta er gärna en närmare titt på det fantasifulla skogspartiet bakom Tubal-Kains döda kropp. Det är som om Lemeks vrede här tar sig rent fysiska uttryck och får trädens grenar att deformeras av fasa.
Även bilden där Lemek har ihjäl sin son vittnar om upphovsmannens stora uppfinningsrikedom. Ta er gärna en närmare titt på det fantasifulla skogspartiet bakom Tubal-Kains döda kropp. Det är som om Lemeks vrede här tar sig rent fysiska uttryck och får trädens grenar att deformeras av fasa.
En annan bild som onekligen kittlar fantasin är den som
gestaltar Noas ark och första dagen efter Syndafloden. Kolla särskilt in draken
som smiter ut på arkens baksida samtidigt som Noa och hans söner hjälper de
övriga djuren att ta sig ut i det fria. Bildens budskap går det knappast att ta
miste på. Det var inte bara människan och djuren som överlevde Syndafloden. Med
på arken följde också ondskan.
Hela boken hittar ni här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar